Utazás

Bledtől Ljubljanáig

(3. Rész)

Az előzőekben olvashattál már egy keveset Bledről, illetve a Trigláv Nemzeti Parkban is tettünk egy hatalmas túrát. Szlovéniai hosszú hétvégém harmadik és egyben utolsó bejegyzésében, visszatérek Bled városába, illetve a hazaúton tettem egy kis kitérőt Ljubljanába, a Szlovén fővárosba.

Amit eddig Bledről megtudtunk:

• Szlovénia szerte ismert üdülőváros
  • Gleccser vájta Bledi-tó
  • Bledi sziget a Nagyboldogasszony templommal
  • Bledi vár a hegy tetején
  • Pletna: csak Bledben ismert, a helyiek által készített hajó (gondola)

Utolsó napunkon Bledben csak a lazításé volt a főszerep. Próbáltuk kiélvezni és átélni a város hangulatát. Újra körbesétáltuk a tavat, valamint most a szigetre is elcsónakáztunk.

Két lehetőség állt előttünk, mikor a szigetre akartunk menni. Az egyik a pletna, ami a helyiek által készített hajó (gondola) és egyszerre 20 embert tud a szigetre szállítani. Egy oda-viszza út 14-15 euróba kerül fejenként. Vagy választhatjuk a csónakot, ez esetben nekünk kell evezni. A csónak bérlés 15-20 euróba kerül személytől függetlenül. Mi 4-en voltunk, így a csónakot választottuk gazdasági szempontok miatt.

10-15 perc evezés után meg is érkeztünk a kis szigetre, ami egyben Szlovénia egyetlen szigete is. 99 lépcsőfokon jutunk el a Nagyboldogasszony templomig. A templom toronyba 6 euróért mászhatunk fel és a harangot is megkongathatjuk ami után, a legenda szerint, teljesül egy kívánságunk. A templommal kapcsolatos helyi szokás szerint, ha a vőlegény az ölében tartva felviszi a mennyasszonyát a 99 lépcsőfokon, akkor örökké fog tartani a házasságuk.

A templomon és a souvenir üzleten kívűl nem sok mást találunk a szigeten, viszont egy kellemes sétát tehetünk és a kilátás is pazar.

Bled híres a krémes süteményéről, vagy más néven Bledi krémesnek (blejska kremsnita) is hívják. A magyar származású Lukacsevics István készítette el először a Park szálloda curászatában az 1900-as évek közepén és népszerűsége máig töretlen. Mi is megkóstoltuk, bár én nem éreztem annyira különlegesnek, minden esetre Szlovénia egyik szimbóluma, így nem maradhatott ki a listáról.

Tipp: Amennyiben te is kipróbálnád a Bledi krémest, ne a Park szálloda cukrászdájában tedd, ugyanis itt a legdrágább. A Bledi-tó környékén számos helyen lehet még krémest vásárolni lényegesen alacsonyabb áron.

Ahogy közeleg a naplemente megjelennek a természet- és hobbi fotósok is a tó körül. Nem vagyok nagy fotó szakértő, de szerintem a lenti kép azért átadja az alkonyatnak a varázsát és kellő záró momentuma a Bledi fejezetnek.

Másnap hazaindultunk, de nem azon az útvonalon amelyen érkeztünk. Tettünk egy kitérőt a szlovén fővárosba, Ljubljanába, ami 54 km-re található Bledtől.

Ljubljana:

Ahhoz képest, hogy főváros, Budapesthez hasonlítva jóval kisebb mint területileg, mint népességileg. Körülbelül egy Debrecen méretű várost képzelj el. Amiben nekem nagyon tetszett, az a város kialakítása. Az autós forgalmat elterelték, az óváros utcáit meg sétáló utcává alakították. Turistabarát és biciklivel vagy gyalog kényelmesen végigjárhatjuk a Ljubljanica folyó mentén.

A város legfőbb attrakciója a vár, ide sajnos már nem volt időnk felmenni, de ha majd egyszer visszatérek, biztosan nem hagyom ki. A várba amúgy gyalogosan is felmehetünk de választhatjuk a siklót is.

Ljubljana címerében is kiemelkedő helyet foglal el a vár, illetve a vár tetejéről figyelő sárkány. A sárkányokat megtalálhatjuk a városban is a Zmajski most-nál, avagy a Sárkány hídnál. A hídfőkön elhelyezett sárkányok innen figyelik és őrzik a várost.

Preseren téren található Ferences templom, igazi színfoltja a fővárosnak. További látnivalók között megemlíteném még a Hármas hidat, a Vásárcsarnokot, a Városházát és a Szent Miklós katedrálist. Illetve ott van még a Tivoli kastély és a park, ám ez az óvároson kívűl esik (és nem feltétlen séta távolságra), így azt élőben megtekinteni már nem tudtam.

Mivel az óvárosi részt sétálóutcák alkotják, így a parkolást a belváros szélén sorakozó parkoló házaknál lehet megoldani. Én egyáltalán nem bántam, hogy egy kicsit kitekintettük a belvároson kívűlre is, mert így alkalmam volt még egyszer megcsodálni a Júliai Alpok hófödte csúcsait.

Ha tetszett a Ljubljanai bejegyzés és kíváncsi vagy a többi utazós kalandra, akkor lájkolj Facebookon és kövess Instagramon, hogy értesülj az új tartalmakról!