Utazás

Pisa: a ferde torony hazája

Korábban az egyik bejegyésemben már tettem utalást arra, hogy érkezik egy utibeszámoló az olasz körutazásról, amin egy évvel ezelőtt vettem részt. Nos, elérkezett ez a pillanat is. 😊

Tavaly ősszel egy 4 napos intenzív olasz köutazást szerveztünk egy barátnőmmel. Budapestről indultunk Ryanairrel Pisaba. Innen másnap Flixbussal utaztunk át Firenzébe. 2 napot szántunk a reneszánsz városra, majd vonattal utaztunk tovább Bolognaba, ahol szintén 1 napot töltöttünk el, majd Wizzair-el repültünk haza az 5. nap reggelén.

Ennek a pörgős, impulzusokban dús kirándulásnak első megállója Pisa, a toszkán régió egyik legnagyobb városa, több mint 90.000 lakóssal. Sokaknak Pisa hallatán a Ferde torony jut az eszükbe, és tényleg ez a város egyik leghíresebb nevezetessége, de nem az egyetlen. Viszont ne szaladjunk ennyire előre. Nézzük meg, hogy lehet eljutni a ferde toronyig.

Ahogy fennebb írtam, a Ryanairnek direct járata van Pisába, így mi is ezt a kézenfekvő utazást választottuk. A pisai reptérről Pisa Mover-el lehet bejutni a városközpontba. 5 perc menetidőt ígérnek a reptértől a központi vonatállomásig és mindezt 5 euróért. A vonat állomástól már gyalog mentünk, hiszen csak egy hátizsákot vittünk magunkkal a 4 napra, így nem kellett sok csomagot cipelni. Szeretek gyalogolni idegen városokban, mert így lehet a legtüzetesebben felfedezni és minden apró részletet megtekinteni. Ez alkalommal is például egy filmforgatásba csöppentünk bele.

A Garibaldi téren áthaladva oldalról közelítettük meg a Piazzal dei Miracoli-t azaz a Csodák terét ahol a székesegyház, a keresztelő kápolna, Camposanto Monumentale temető mellett a ferde torony is helyet kapott.

Pisai székesegyház

1064-ben alapították és 1118 szeptember 26-án szentelték fel Szűz Mária székesegyháznak. Román stílusban épült, de megfigyelhetünk rajta bizánci vonásokat. Homlokzatán fekte-fehér árnyalatok váltják egymást. A ferde toronnyal szemközti bejáraton lehet belépni a dómba, aminek belső terét gránitból készült korinthoszi oszlopok tagolják öt hajóra. A szószék, amelyet Giovanni Pisano mesterművének tartanak a főhajó végén foglal helyet. Azért is emelem ki a szószéket, mert ez egy nagyon aprólékos és részletes munka eredménye, mely az újszövetségből vett kilenc jelenetet ábrázól. A székesegyház mögött az Opera del Duomo múzeumban tekinthető meg az épitkezés története. A dóm ingyenesen látogatható, de a jegypénztárnál kell kérni egy ingyen jegyet, hogy beengedjenek. Mi előre foglalt időpontra vettünk jegyet a ferdetoronyba, így azon a jegyen feltüntatték a dómhoz szükséges belépőt is.

Pisai Ferde torony

A katedrális harangtornyaként épült. Építése 200 évig tartott, amelyet hátom szakaszban sikerült megoldani. 1173-ben kezdték el építeni a fehér márványból készült tornyot. A harmadik emelet elkészülte után a torony már elkezdett sülyedni a talaj gyengesége miatt. Ezt követően közel 100 évig szünetelt a torony építése, mert a pisaiak folyton hadban álltak, hol Genovával, hol Luccaval, hol meg Firenzével.  1272-ben a Camposanto építésze folytatta a torony éptését, további 4 emeletet felhúzva, olyan szögben, hogy kiegyenlítse az elhajlást. 1284-ben újra szünetet hírdettek az építkezésben gazdasági okokra hivatkozva. Az utolsó emeletet 1372-ben fejezték be és ugyan ebben az évben kerültek a harangok is a helyükre.

Bizonyos szögből nem is ferde ez a torony

A torony elkészült, de a rossz talaj minőség miatt tovább sülyedt. Mussolini elrendelte, hogy a tornyot ki kell egyenesíteni, így betont öntöttek az alapozásba de ettől csak még jobban sülyedt a torony a talajba. 1990-ben a tornyot lezárták a nagyközönség elől. Egy nemzetközi csapatnak köszönhetően sikeresen megmentették a további ferüléstőlés egy esetleges katasztrófától. 10 évnyi restautálást követően 2001-ben újra megnyitották a nagyközönség előtt, így azóta fel lehet mászni a tetejére és meg lehet csodáni az elképesztő panorámát.

Kilátás a torony tetejéről

Érdekesség:

1. A legenda szerint Galileo Galilei két különböző tömegű ágyúgolyót dobott le a toronyból, hogy bebizonyítsa az esési sebesség nem függ a tömegtől.
  2. A legalacsonyabb oldalán mért magassága 55.86 m, míg a legmagasabb oldalán 56.70 m
  3. Összesen 7 harangnak ad otthont a torony, a zenei skála hangjainak megfelelően.
  4. Ha jól számoltam 295 lépcső vezetett fel a torony tetejébe. (Írd meg kommentben, ha te ezt másképp tudod vagy másképp számoltad 😉)

Vicces a turistákat figyelni a téren, mikor egy kép erejéig szeretnék kiegyenesíteni a tornyot vagy éppen fordítva, tovább dönteni. Bevallom őszíntén nekem is muszáj volt ezt kipróbálnom. 😀

Személy szerint csak a székesegyházat és a ferde tornyot tekintettem meg, de egy pár szót ejtenék azért a keresztelő kápolnáról meg a temetőről is.

A keresztelő kápolna szintén román stílusban építették és Olaszország legnagyobb keresztelő kápolnája. A Camposanto egy fallal körülvett temető. A monad szerint a negyedik keresztes hadjárat során a Golgotáról hoztak egy hajórakománnyi szentelt földet és e köré építették a temető falait.

Piazza dei Miracoli

Ahogy korábban írtam, mi előre megvettük a belépőjegyet (az alábbi oldalon: https://www.opapisa.it/en ), és, mint kiderült jó döntés volt, mert a helyszínen már nem kaptunk volna aznapra jegyet.

Amiről még nem volt szó, de ki nem maradhat:

A Csodák terén kívűl érdemes még megtekinteni a Piazza dei Cavalierit. Ez Pisa második legnagyobb tere és a reneszánsz korban a politikai élet központja volt. Ma már az egyetemi épület és a könyvtár találkozása. Itt található még pisa városának egyetlen reneszánsz temploma a Santo Stefano dei Cavalieri.

Pisa az Arno folyó két partján terül el, 8 km-re a Tirrén tengertől. A szoros időbeosztás miatt, most a tengerpartra nem mentünk le, de ha 1 napnál többet szántok Pisára, akkor szerintem érdemes megtekinteni a tenger partot is.

Ha tetszett a pisai utibeszámoló és kíváncsi vagy az olasz út folytatására , akkor lájkolj Facebookon és kövess Instagramon, hogy értesülj az új tartalmakról!