Utazás

Egy hosszú hétvége Európa ékszerdobozában, Szlovéniában

(1.Rész)

Igen, ékszerdoboz, így tudnám egy szóval jellemezni az országot. Beszámolómban pedig igyekszem úgy bemutatni, hogy téged is meggyőzzelek erről.

Egy májusi hosszúhétvége alkalmával vezettett az utam erre a szlovén tájakra. Baráti társasággal autóba szálltunk. Budapestről 3 és fél óra alatt már Maribor városánál jártunk. Itt tartottunk egy kis pihenőt. A központi ferences templomnál parkoltunk, pont a templommal szemben található a Turisztikai Információs iroda. Első utunk ide vezetett, nah nem csak az ingyen térkép érdekelt, hanem azt is megtudakoltuk, hogy hol lehet a városban a legfinomabb fagylaltot kapni. 😊

Maribor:

Szlovénia második legnagyobb városa és egyetemi város is egyben. Néhány figyelemre méltó látványosságot talál az ide látogató. Akkor, mikor azt írom, hogy második legnagyobb város egy 112-115.000 fős városra kell gondolni. Viszonyítási lapként Nyíregyháza vagy Kecskemét szintű várost képzeljetek el. Ami nagyon pozitív benyomást tett rám az a város szerkezete. A belvárosból kitiltották a forgalmat és sétáló övezetté alakították. Így a fő látványosságok egy rövidke séta alatt végigtekinthetőek.

A ferences templomtól elindulva a dráva part irányában, hamar a főtéren találtuk magunkat, ahol a renszánsz stílusú városháza és egy pestis szobort látványa tárult elénk.

Tovább haladtunk a dráva parti városrészhez ahol a világ legöregebb ma is termő szőlőtőkéjét találjuk, ami már több mint 400 éves. Egy ház hosszú falára feltekeredett és terméséből évente 20-25 liter bort késztenek. A házban pedig szabadon látogatható borászati kiállítást tekntettünk meg.

Nah és akkor most jön a lényeg, a fagyizó, amit a turisztikai irodában ajánlottak: Ilich ( Slovenska ulica 6, Maribor 2000, Slovenia ). Nem csalódtunk, brutálisan krémes és finom fagyit találtunk itt. De ha engem kérdeztek akkor miden fagyi finom. 😊

Mariborból egy újabb 3 órás autó út alatt érkeztünk meg Bled városába ahol elfoglaltuk a szállásunkat. (Autópáylát elkerülve 3 óra alatt, autópályán szűk 2 óra alatt lehet megközelítani a várost.) A szállást booking.com-on foglaltuk az Apartment Mary-be (Seliška cesta 6, Bled, 4260, Szlovénia). Igazából én az ilyen kirándulások alatt a szállásra mindig úgy tekintek hogy csak egy hely ahol alhatok és lezuhanyzok. Az idő nagy részét úgy is felfedezéssel és városnézéssel töltöm. Most se volt ez másként. Tök aranyos kis szálláshely, tiszta, rendezett, ajánlani is tudom, ha ti sem vagytok annyira oda a luxusért. A környék amibe a Mary Apartman beágyazódik az olyan mint egy kis tündérvilág. De ez egész Bled-re igaz.

Bled:

Ha jártatok már Szovátán, akkor leginkább ahhoz tudnám hasonlítani Bled városát. Szlovénia szerte ismert az üdülő város. Legnagyobb attrakciója a gleccservájta tó és a hegy tetején elhelyezkedő Bledi vár. A sok utazás után kicsit megpihentünk, de azért a délután se telt tétlenül. Elsétáltunk egészen a Bledi tóig majd felmásztunk a várba, sőt még a vármúzeum megtekintése is belefért a napba.

A Bledi tó egy tektónikus árok volt, amit a bohinji gleccser vágott még mélyebbre és szélesebbre. Ma már 2,12 km a hossza és 1,30 km széles. A kerülte 6 km ami gyalog bejárható, de akár biciklit is kölcsönözhetünk. A tó közepén egy kis szigetet találunk, rajta a Nagyboldogasszony templomával. A szigetet csak csónakkal illetve Pletnákkal lehet megközelíteni. (Pletna: csak Bledben ismert, a helyiek által készített hajó)

A Bledi várat 600 méter magasan egy szikla tetejére építették és innen figyelték a törökök közeledését és készültek fel ellenük a harcra. Ma már inkább a csodás látványban gyönyörködnek az idelátógatók.

A vár építésének hiteles időpontja nincs. Az első írásos feljegyzést 1011-re datálják, így abban már biztosak lehetünk, hogy akkor vár állt a szikla tetején. A tó partjáról sétaösvény vezet fel a várba, ami első látásra kaotikusnak tűnhet, de ez csak azért van, mert az idők folyamán többször is bővítésen és hozzáépítésen esett keresztűl. A várat cseréptetős hengeres és négyzetes tornyokkal tűzdelt kötőág keríti körbe. A vár falai fehérek, román stílusúak, de az épület egészére inkább a reneszánsz stílus a jellemző. És mit talál az aki befizet a vármúzeumba?

Fegyvergyűjtemény, lovagi páncélok, korabeli ékszerek, bábukon bemutatott régi öltözetek, a berendezett szobákban korabeli bútorokat és használati tárgyakat illetve cserépkályhákat találunk. Egy rövid vetítésen is részt vehetünk a Bledi tó kialakulásáról.

A vár udvaron több kis boltot, pincét találunk. Van egy Kastélykaptár ahol szlovén méz termékeket és ajándéktárgyakat lehet vásárolni. Kávézó és étterem mellett boronspincével is találkozunk ahol a szlovén borválaszték tárul az érdeklődők elé, sőt ezek még meg is kóstolhatóak.

A fárasztó nap után jól esett a pihenés, másnap viszont újra korán keltünk és a Triglav Nemzeti Parkot hódítottuk meg, de erről majd egy következő bejegyzésben részletesen beszámolok.