Utazás

Bámulatos szurdokvölgyek, vadregényes vízesések, magashegyi panorama: Triglav Nemzeti Park

(2. Rész)

Arról, hogy hogyan kerültem Szlovéniába és milyenek voltak az első benyomásaim, már olvashattál az első részben. Most a Júliai Alpok ékszerdobozába, a Trigláv Nemzeti Park csodálatos tájaira kalauzollak el.

Bled közvetlen közelében található Szlovénia egyetlen nemzeti parkja a Triglav, ami a Triglav hegycsúcsról kapta a nevét. Ennek jelentése 3 csúcs, és ez a legmagasobb pontja Szlovéniának: 2846 m. A teljes nemzeti park vízesésekkel, szurdokokkal, meredek metszetű völgyekkel tarkított és tiszta vizű patakok, gleccsertavak szegélyezik.

Az egyik ilyen tó a Bohinji-tó, mely egy gleccser vájta szépséges völgyben fekszik. Szlovénia legnagyobb tavaként ismert, mélysége eléri a 45 métert. A Bledi tóhoz hasonlóan ezt is körbesétálhatjuk, bár egy kicsit nagyobb lélegzetvételű sétára kell számítani, hiszen a kerültete közel 12 km. A Bohinji tó lábánál találunk egy felvonót, ami 15 euróért egészen a Vogel-ig (1535 m) vontat minket. Innen csodálatos a kilátás és a Bohinji-tó is teljes nagyságában is megcsodálható.

A Vogel tökéletes hely a sízők számára ugyanis a kedvező hóviszonyok miatt a síszezon akár 6 hónapig is eltarthat. ( Novembertől májusig) Ottjártamkor is volt aki még megpróbálkozott a sízéssel, bár már javában olvadozott a hó a hegytetőn.

A Bohinji tó mellett a Triglav Nemzeti Park kihagyhatatlan látnivalója a Vintgár szurdok. Az 1,6 km hosszú szurdok a Ravodan folyó vájta mederben húzódik. A hágón keresztűn fahíd vezet végig, a Zumar galériákon átvezető gyalogút pedig a Šum vízeséssel zárul.

Egy következő turista látványossága a Triglav Nemzeti Parknak a Peričnik vízesés. Ha egy igazán természetközeli élményt szeretnél, akkor ezt ne hagyd ki. A Peričnik a legnagyobb és a legbővizübb vízesés a Júliai Alpokban. A Vrata völgyben helyezkedik el és érdekessége, hogy kis ösvény vezet el a vízesés mögött és visz rá a másik oldalon levő túraútvonalra. Arra azért számíts, hogy az 52 méter magas vízesés mögött nem úszod meg szárazon az áthaladást. Érdemes esőkabáttal készülni.

A Triglav Nemzeti Parkban számos lehetőség nyílik a túrázók és hegymászók számára. Érdemes beszerezni egy térképet, amin be vannak jelölve a túraútvonalak. Mi is elindultunk felfedezni a tájat egy ilyen túraútvonalon. Szép mezei rétről indultunk aztán fokozatosan értünk fel az erdőbe, lassan – lassan ahogy érkeztünk a csúcs felé a hófoltok is megjelentek, míg végül azon kaptuk magunkat, hogy már térdig hóban járunk (május elején). Nah erre mi se számítottunk és ezért nem is készültünk hóbakkancsal. Cipőnk, nadrágunk hamar átázott, így sajnos vissza kellett forduljunk, de a tájért és az élményért megérte megtenni ezt az utat.

A következő részben a visszatérünk Bledbe, elcsónakázunk a szigetre és megkóstoljuk a nemzeti desszertek közül a Potica-t és a híres Bledi krémest. A hazaúton teszünk egy kis kitérőt Ljubljanába, így a szlovén fővárosról is olvashattok majd egy szösszenetet. Velem tartasz?