Ez+Az,  Utazás

Az Uffizi képtár leghíresebb kincsei

Ha Firenzében jársz az Uffizi képtár a látnivalóid listáján kell hogy szerepeljen. Hivatalos olasz nevén Galleria degli Uffizi, a Vatikáni Múzeummal együtt a világ leglátogatottabb múzeuma. Az hogy én hogyan kerültem Firenzébe, egy korábbi bejegyzésben már szót ejtettem, mint ahogy a későbbiekben majd Firenze látnivalóiról is beszámolok, de most az Uffizi gelériát vesszük górcső alá.

Az Arno folyó partján álló Uffizit, Cosimo nagyherceg építésze Giorgo Vasari tervezte és 1581-ben került átadásra. Az Uffizi név jelentése “hivatal”, mivel eredetileg a kormányzati- és közigazgatási hivatal közös épületeként üzemelt, de az emeleteken egy művészeti kiállítás is helyet kapott már akkor, aminek fő részét a Medici család gyűjteménye képezte. Napjainkban az épület nem csak a galériának ad otthont, hanem az Országos levéltár is itt található, ahol Firenze történetének ritka dokumentumait őrzik.

A festémenyek között igazi remekművek sorakoznak a középkorban készültektől egészen a modern korig, ám amit most kiemelnék az a reneszánsz korának néhány kiemelkedő műremeke, melyek itt az Uffiziben foglalnak helyet.

1. La nascita di Venere: Sandro Botticelli

A Mona Lisa-hoz hasonlóan talán ez az a festmény, amit a legtöbben fel tudnak idézni, még akkor is ha élőben nem látták. Botticelli festménye, melyet a Medici család számára készített 1482-1485 között, Vénusz, a szerelem római istenének születését ábrázolja, amint a habok közül síklik Ciprus partjaira egy kagylón. Boticelli ennél a képnél hű maradt az ókori Vénusz ábrázolásokhoz. Vénusz isteni meztelenséggel jelenik meg aranyszínű göndörded hajfürtökkel. Vénusz jobbján a szélistenségek párosa látható, akik a szárazföld felé terelik őt, míg a balján az ifjú Grácia látható virágmintás ruhában, kezében tavaszi virágokkal teli lepellel. Így várja Vénuszt, hogy felöltöztesse, hiszen milyen más évszakban is születhetne a Szerelem, ha nem tavasszal?

2. La primavera: Sandro Botticelli

La primavera, azaz a tavasz. Szintén Botticelli festette 1482 körül. Ez a kép az itáliai reneszánsz egyik legismertebb alkotása. Különlegessége, a Flora ruháját és a kertet borító számtalan virág. Növénykutatók mintegy ötszáz növényfajt azonosítottak a festményről, ezek közül 190 féle virágot. Mesteműi jellegét a festményből áradó harmónia, szépség és elegancia adja.

3. Medusa: Caravaggio

Medúza görög mitológiai alak, akinek ha a szemébe néz valaki az rögtön kövé dermed. Haja helyett merges kígyók tekergőznek a fején, melyek megrajzolásához Caravaggio a Tiberis folyó vízivilágából merített ihletet. A fa pajzsra festett Medúza festmény azt a pillanatot mutatja be, amikor Medúza a fényvisszaverő pajzsra tekint, amelyet Perseus tart (ami a mítosz szerint, közvetlenül az előtt történt, hogy lefejezték volna). Medúza ebben a pillanatban jön rá, hogy fejét elválasztották a testétől, de még tudatánál van. A felismerés és az elszörnyedés tükröződik vissza Medúza tekintetében és arckifejezésében.

Érdekesség, hogy a festmény valójában Caraggio önarcképe. Amikor Medúzát a domború pajzsra festette, egy domború tükörben nézte saját magát, hogy így tudjon élethű képet visszaadni.

4. A Szent Család (Doni Tondo): Michelangelo Buonarroti

Michelangelo főként a Sixtus kápolna freskóiról és márvány szobrairól hires. A Szent Család az egyetlen olajfestménye, melyet fára festett, megrendelésre, magáncélra készített. Ez volt a nászajándék Agnolo és Maddalena Doni számára. Innen a Doni név. A Tondo pedig az úgy nevezett kerek alakú kép. Valószínűleg a kép keretét is maga Michelangelo készítette. A festmény másik sajátossága, az élénk szín használat, illetve máig nem tisztázott a háttérben megjelenő meztelen férfiak jelentése.

5. Federigo herceg és Battista Sforza hercegnő portréja: Piero della Francesca

Piero della Francesca a Federigo da Montefeltro gróf udvarában tevékenykedett. A herceg megrendelésére festette a portrét a hercegről és a feleségéről Battista Sforza-ról. A képek 1472-ben készültek a hercegné halála után. A portrék együtt alkotnak egy képet (diptichont). Madártávlatból nézett táj elé ábrázolja őket. A képeket művészi módon egy keret foglalja össze. A portrék hátoldalán lévő allegórikus festményen a házastársakat szekérre ültetve ábrázolja. Ez az új fajta portré festési technika a korai reneszánsz csúcsának számít.

Az Uffiziban nemcsak képtár, de a felbecsülhetetlen értékű szoborgyűjteménnyel is büszkékedik.

A járványhelyzet miatt az Uffizi is kénytelen zárva tartani, de alkalmazkodta a kialakult helyzethez és otthon a saját foteledből végigsétálhatsz a műkincsek között. A Virtuális tárlat fizetős, de vannak részei amik ingyein is megtekinthetőek, például a Tribuna vagy a Dinasztia terem és a velencei 16 század gyűjteménye.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.